Google вече ни "профилира" за маркетингови цели

Google вече ни "профилира" за маркетингови цели

Google вече ни

Най-популярната интернет търсачка Google от днес променя генерално правилата си за поверителност.

Ако до момента не сте обръщали внимание на съобщението, което от дни излиза при използването на коя да е от услугите на Google, то вече със сигурност ще трябва да го сторите. Защото всеки регистриран потребител ще трябва да приеме общите условия, ако иска да продължи да използва акаунта си.

Интернет гигантът обедини над 60-те отделни правила за поверителност за различните платформи в един-единствен документ. Наред с това обаче според новите правила компанията ще събира данни за хората, използващи услугите ѝ, и ще ги ползва за маркетингови цели.

Най-общо, компанията ще обедини данните и ще създаде уникален профил на всеки от милионите регистрирани потребители.

Обединявайки информация за хронологията на търсенето, данни от Gmail, YouTube, Google+ и десетките други услуги, компанията на практика ще разполага с лична информация, ще знае повече за потребителите и ще може да насочва прецизно рекламното съдържание според предпочитанията на конкретния човек.

За хората, които държат на анонимността си в мрежата, това може да се окаже порблем, защото Google ще е наясно в кои сайтове влизат и какви теми търсят в интернет, но също ще разполага с данни за възрастта и пола на конкретния потребител и на практика с всяка информация, която той е споделил при регистрирането си.

Изправен ли е Google пред съдебни дела

За да може регистрираните потребители да продължат да използват услугите на Google, те просто трябва да приемат общите условия на компанията. Доброволният принцип на спазването на правата и задълженията на практика минимизира риска от съдебни дела срещу компанията.

И все пак още в първия ден от влизането в сила на новите условия е факт и първият иск.

Британският правозащитник Алекс Ханф вече е подал иск срещу Google в съда в Ланкашър. Претенцията му е за скромните 400 паунда, а мотивът му – заради новите правила, които той не желае да приеме, ще му се наложи да си купи нов смартфон, защото неговият е с операционната система на Google Android.

Сега Алекс Ханф се чувства принуден от корпорацията да смени телефона си, който иначе би продължил да използва.

"Промените са сериозно нарушение на правото ми на личен живот и аз не бих искал Google да има възможността да използва моите данни по такъв начин", мотивира се правозащитникът пред The Telegraph.

Същевременно вчера (29 февруари) френската комисия за защита на свободата на информационните технологии призова Google да прекрати проекта за обединяване на услугите и потребителските данни, изразявайки "сериозни съмнения" в законността му. Група европейски регулатори също изразиха загриженост доколко потребителите са защитени от предоставянето на личните им данни.

Какво може да се направи

Естествено, всеки може да използва услугите на Google и без да се регистрира. В YouTube например не е нужно да влезеш с паролата си, за да търсиш и гледаш видео съдържание. За потребителите на Gmail или Google+ обаче това е невъзможно.

Единият вариант е да изтриете историята на търсенето:

1. Влезте в профила си
2. Отидете на "Настройки на профила", в полето "Услуги" кликнете на "Посетени сайтове (https://www.google.com/history).
3. Изтрийте историята на браузването

Друг вариант. PCWorld съветва да посетите Google Dashboard. Там може да видите резюме на информацията, която фирмата е събрала за вас и да изтриете това, което не искате да става достояние.

Ако тези опции не ви се струват достатъчни, може да свалите данните си, използвайки Google Takeout. Тук може да изтеглите архива на данните ви от различните платформи и да ги изтриете.