Световните тенденции на социалните мрежи за 2013 г.

Световните тенденции на социалните мрежи за 2013 г.

Световните тенденции на социалните мрежи за 2013 г.

Social Media Today споделят интересните световни тенденции в областта на социалните мрежи. Използването им в целия сват е нараснало с около 20% за 2012 г. На картата са посочени първенците в тази област. Тя е предоставена от италианския блогър Винченцо Козенца.

Ясно се вижда, че Facebook е най-разпространената мрежа и заема челни позиции в 127 страни, като за миналата година е изпреварила Mixi в Япония, Zing във Виетнам и други конкуренти в Армения, Киргизстан и Латвия. Пропуски има в Китай, където тя е забранена по силата на законите за цензура, и Северна Корея, където използването на интернет е тясно ограничено.

Оказва се, че Facebook не успял да завземе и ключовия онлайн пазар в Русия, където местни фаворити са VKontakte и Odnoklassniki. Въпреки че социалната мрежа Vkontakte изглежда много подобна на Facebook, тя е много по-добре адаптирана към руския език. Сайтът разполага с повече от 100 милиона потребители в сравнение със само 7 милиона във Facebook. Вторият фаворит, Odnoklassniki (което се превежда като “съученици”), изглежда се бори за отстояване на челните си позициите в страната.
Ако допреди няколко години социалните мрежи бяха около 17 и всяка една от тях беше предпочитана в поне една страна, то по данни от края на 2012 г. са останали само пет основни мрежи. Тенденциите сочат, че Facebook може да достигне точката си на насищане в Северна Америка и Европа, но голям тласък на пазара се отплаща в Азия. В действителност този континент сега е най-големият пазар на Facebook с 278 милиона потребители в сравнение с 251 милиона в Европа и 243 милиона в Северна Америка.



Предполага се, че този растеж ще продължи и през следващите години, тъй като Марк Зукърбърг се е фокусирал върху развиващите се онлайн пазари като Индия, Индонезия и Бразилия. Индия вече е третият по големина пазар за Facebook с 57 милиона потребители според SocialBakers. Това все още е малка част от населението и прогнозите сочат, че страната може да се превърне във “Facebook нация” до 2015 г. Мрежата наскоро добави поддръжка за седем индийски диалекта, което ще подпомогне растежа на популярността й.

Дори в страните, където Facebook изпревари местните конкуренти, много потребители все още поддържат по няколко акаунта. Например в Бразилия, където Google Orkut е изостанал в сравнение с Facebook, той все пак успя да печели нови потребителите. В страната популярност имат още Google+ и Twitter.
Картата не дава пълна представа за цялостната тенденция в развитието на социалните мрежи, тъй като са представени само първенците. Например Twitter е на втора позиция в повечето страни, но все още е пред Facebook и Mixi в Япония. Предпочитан е, тъй като осигурява постоянен поток на новини, а и продължава да се адаптира към нови езици и пазари.

LinkedIn е на второ място във всички страни, включително Канада, Австралия и Индия, според Google Trends. Badoo също се разраства през 2012 – с около 60% за разлика от миналата година според ComScore – и е на второ място в много европейски страни.

Ръстът на социалните мрежи, насочени към определени ниши, е ключова тенденция през 2012 г. и ще е интересно да наблюдаваме ефектите от това, ако се запази. Огромният ръст на Instagram и Pinterest показва, че пазарът все още не е достигнал точката си на насищане. И LinkedIn не е само бизнесориентирана мрежа. Подобната Xing също показва силен растеж в Северна Европа, а много специалисти се обръщат към по-специфични за индустрията сайтове.

Бързият растеж на социалните мрежи се очаква да продължи и през 2013 г., особено в Азиатско-тихоокеанския регион, Близкия Изток и Африка, според Emarketer. Въпреки че Facebook е ясен първенец, той не трябва да приема това положение за даденост.